top of page

Fouten maken

  • Janad
  • 16 apr 2022
  • 2 minuten om te lezen

Bijgewerkt op: 12 mrt

Ik ben bang om fouten te maken.


Dat is niet nodig, van je fouten kun je leren.


Daar geloof ik niks van. Ik ben nooit met applaus onthaald, als ik een fout had gemaakt.


Fouten zijn feedback. Ze leren je dat je iets op een andere manier moet doen. Fouten helpen je vooruit.


Ik ken ze alleen van mijn beoordeling. Of ik dat nooit meer wil doen, anders vlieg ik eruit.


Dan heb je een hele domme leidinggevende.


Dat zal wel, maar wel een hele domme leidinggevende die over mijn carrière gaat.


Fouten moet je koesteren. Ze maken een slimmer mens van je.


Ik kan mij niet herinneren ooit een salarisverhoging te hebben gehad, omdat ik zo lekker veel fouten had gemaakt.


Dat komt door gebrek aan inzicht. Mensen weten niet hoe ze tot betere resultaten kunnen komen.


Dat lijkt mij niet het meest slimme argument om bij een beoordelingsgesprek aan te voeren.

Jawel, dat moet je doen. Voed de mensen op en leer ze hoe je vooruit komt.

Waarom publiceren we dan niet een overzicht? Een opsomming van alle zaken die het afgelopen jaar volledig in het honderd zijn gelopen?


Goed idee. Dat we daar niet eerder aan hebben gedacht.


De afdeling Communicatie schrijft alleen maar over successen. Het lijkt net of alles altijd goed gaat.


Je hebt gelijk. Dan denken medewerkers dat de wereld alleen uit successen bestaat. Zelf hebben ze een andere ervaring en dat maakt ze onzeker. Waarom kunnen al die anderen wel wat wij niet kunnen?


Dan kiezen we de grootste loser.


Fantastisch, wat ben je toch een creatieve geest. Dan zien de medewerkers wat ze beter achterwege kunnen laten. Zo helpen we de organisatie vooruit.


Kan ik jou als eerste voorbeeld nemen?


Hoezo?


Jij hebt laatst een verkeerd advies gegeven. Dat kostte ons 10 miljoen en daardoor wordt iedereen morgen ontslagen.


Nou, als iedereen morgen toch al wordt ontslagen, dan hoeven we dat niet bekend te maken? Daar komen ze vanzelf wel achter.


Nee, door jou raken ze hun baan kwijt en moeten ze op zoek naar ander werk. Ze moeten de oorzaak kennen. Dan weten ze dat ze jou nooit hadden moeten aannemen.


Ik zie niet waar voor mij dan de winst zou moeten zitten?


Het gaat niet om jou. Het gaat om de feedback. Het leermoment voor ons allemaal. Wij zijn onze baan kwijt, omdat jij een slecht advies hebt gegeven. We maken jou de loser van het jaar.


Dat is niet nodig, hoor.


Natuurlijk wel. Dan zetten we jou in de spotlights.

Teveel eer. En ik ben niet zo van de spotlights.


Misschien win je de Gouden Eikel wel?


Bedankt, maar dat kan ik echt niet accepteren. Weet je wat? Ga jij maar. We doen hetzelfde werk en jij maakt minstens net zoveel fouten als ik.

Meen je dat nou?


Natuurlijk, grijp die kans. Dan geef ik jou alle eer. En als het je imago verknalt, dan is dat weer feedback. Je kunt er alleen maar beter van worden.


Wat sympathiek, maar wat ga jij dan doen?


Ik ga solliciteren. Ik bedenk mij ineens dat ik door dat slechte advies veel slimmer ben geworden. Mijn marktwaarde moet enorm gestegen zijn. Dat ga ik gelijk te gelde maken.

Cartoon figuur die in zijn neus peutert

 
 
 

Recente blogposts

Alles weergeven
Korte dialogen

Humor, ironie. Korte dialoog over korte dialogen. Dat die voor jongeren te lang zijn. En voor mijn vrouw ook

 
 
 
Transvirtuoos

Humor, ironie. Een korte dialoog over een transvirtuoos. Iemand die gelooft dat hij op enig moment virtuoos gaat worden

 
 
 

Opmerkingen


  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn

©2022 door Janad. Met trots gemaakt met Wix.com

bottom of page