Ik ben bang om fouten te maken.
Niet nodig. Van je fouten kun je leren.
Zal best. Maar ik ben nog nooit met applaus onthaald als ik een fout had gemaakt.
Fouten zijn feedback. Die leren je dat je iets op een andere manier moet doen. Ze helpen je vooruit.
Ik ken ze alleen van mijn beoordeling. Of ik dat nooit meer wil doen. Anders vlieg ik eruit.
Dan heb je een hele domme leidinggevende.
Dat zal wel. Maar wel een domme leidinggevende die over mijn carrière gaat.
Fouten moet je koesteren. Ze maken een slimmer mens van je.
Ik kan mij niet herinneren ooit een salarisverhoging te hebben gehad omdat ik zo lekker veel fouten had gemaakt.
Dat komt door gebrek aan inzicht. Mensen weten niet hoe je tot betere resultaten komt.
Dat lijkt mij niet het meest slimme argument om bij een beoordelingsgesprek aan te voeren.
Dat moet je wel doen. Voed de mensen op. Leer ze hoe je vooruit komt.
Waarom publiceren we dan niet een overzicht? Een opsomming van alle zaken die volledig in het honderd zijn gelopen?
Goed idee. Dat hebben we nog niet. Stom dat we daar niet eerder aan gedacht hebben.
Ik zie alleen maar successen. Het lijkt net of alles altijd alleen maar goed gaat.
Je hebt gelijk. Dan denken medewerkers dat de wereld alleen maar uit successen bestaat. Zelf hebben ze een hele andere ervaring en dat maakt hen onzeker. Waarom kunnen al die anderen wel wat wij niet kunnen?
Dan kiezen we de grootste loser.
Fantastisch. Wat ben je toch een creatieve geest. Dan zien de medewerkers wat ze beter achterwege kunnen laten. Zo helpen we de organisatie vooruit.
Kan ik jou als eerste voorbeeld nemen?
Hoezo?
Jij hebt laatst een verkeerd advies gegeven. Dat kost ons 10 miljoen en daardoor wordt iedereen morgen ontslagen.
Nou, als iedereen morgen toch al ontslagen wordt dan hoeven we dat toch niet bekend te maken? Daar komen ze vanzelf wel achter.
Nee. Door jou raken ze hun baan kwijt en moeten ze op zoek naar ander werk. Ze moeten de oorzaak kennen. Dan weten ze dat ze jou de volgende keer niet moeten aannemen.
Ik zie niet helemaal waar voor mij dan de winst zou moeten zitten.
Het gaat niet om jou. Het gaat om de feedback. Het leermoment voor ons allemaal. Wij zijn onze baan kwijt omdat jij een slecht advies hebt gegeven. We maken jou de loser van het jaar. Misschien kom je wel op televisie?
Nou, dat is niet nodig hoor.
Natuurlijk wel. Dan zetten we jou in de spotlights. Dan krijg je je eigen TV-show.
Teveel eer. En ik ben niet zo van de spotlights.
Misschien win je de Gouden Eikel wel?
Bedankt. Maar dat kan ik echt niet accepteren. Weet je wat? Ga jij maar. We doen hetzelfde werk. En jij maakt minstens net zoveel fouten als ik.
Meen je dat nou?
Natuurlijk. Grijp die kans. Dan geef ik jou alle eer. En als het je imago verknalt dan is dat weer feedback. Een leermoment. Je kunt er alleen maar beter van worden.
Wat sympathiek. Maar wat ga jij dan doen?
Ik ga solliciteren. Ik bedenk mij nu ineens dat ik door dat slechte advies veel slimmer ben geworden. Mijn marktwaarde moet enorm gestegen zijn. Dat ga ik gelijk te gelde maken.
Comments